Tifoseria Laziale

یک هنرمند کسی است که یک اتاق تاریک را روشن می کند، از دید من هیچ تفاوتی بین پاس پله به کارلوس آلبرتو در فینال جام جهانی 1970 و یک شعر از رمبوی جوان نیست. در هر کدام از این مظاهر بشری زیبایی است که روح ما را لمس می کند و حس ابدیت را به ما می بخشد.


برطرف کردن یک شبهه : نگاهی به تاریخ

شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۵۲ ب.ظ

چند وقت پیش یکی از مخاطبین وبلاگ به اشتباه کامنتی گذاشت که طرفداران لاتزیو راستگرا و رمی ها چپگرا هستن، در حالی که این مطلب از اساس اشتباهه، و در اصل هر دو تیم دست راستی هستن:


 و با یک سرچ ساده در اینترنت با کیوورد "a.s.roma right wing" یا عبارت "a.s.roma italo foschi" که اولی به معنای روما راستگرا و دومی روما ایتالو فوسکی (یکی از بزرگان حزب فاشیست ایتالیا که طبق دستور این حزب با ادغام تیم های پایتخت به جز لاتزیو ، روما رو تاسیس کرده بود تا یک تیم اصلی در برابر تیم های شمالی از پایتخت قد علم کنه) میشه به راحتی به عبارات زیر رسید و به این نکته پی برد که روما هم یه تیم دست راستیه:


Roma fans are sometimes incorrectly depicted as left wing, when in fact both clubs' ultras have right wing ideologies. Roma fans have also been known to hold up racist banners from time to time

(بعضی وقت ها به اشتباه طرفداران روما چپگرا معرفی میشن، در حالی که در حقیقت اولتراهای هر دو تیم لاتزیو و روما، دست ایدئولوژی های دست راستی دارن، طرفداران روما هم مثل لاتزیویی ها گهگاهی بنرهای نژادپرستانه به ورزشگاه میارن)

 

اما نکته دوم اینکه حزب فاشیست ایتالیا اساسا ماهیت راستگرا داشته و روما که زاده این حزب هستش هم ماهیت راست داره.


نکته بعدی اینکه موسولینی هرگز طرفدار لاتزیو نبوده بلکه طرفدار پایتخت بوده، اما اینکه چرا لاتزیو برخلاف دستور حزب فاشیست ایتالیا با بقیه تیم ها ترکیب نشده به یه نفر بر میگرده و اون شخص جورجیو واکارو بود که جنرال بزرگ ارتش ایتالیا بود و طرفدار دو آتیشه لاتزیو بود و هرگز اجازه نداد این تیم نابود بشه. پس موسولینی طبیعتا طرفدار روما بود که تیم رسمی حزب فاشیست بود.

(فکر نکنم نیاز باشه یاددآوری کنم که لاتزیو 1900 تاسیس شد و وقتی روما میخواست تاسیس بشه لاتزیو 27مین سال تاسیسش رو جشن می گرفت و همیشه مهمترین و اولین تیم پایتخت محسوب میشده)


اما یه مسئله دیگه که جا داره بگم اینه که لاتزیویی ها هرگز نژادپرست نبودن به جز در یک مورد، ضدیت با یهودی ها، و دلیل اون هم اینه که بخشی از اولتراهای روما از یهودی های رم بودن و این باعث به وجود اومدن تنفر لاتزیویی ها از یهودی ها شده.


ولی درباره بحث توهین به رنگین پوست ها، به مصاحبه دی کانیو استناد میکنم، دی کانیو حرف هایی رو به زبون آورده که از نظر علم سیاست هم کاملا درست هستن، اون گفته که من طرفدار دست راست های افراطی هستم و این کاملا با نژادپرستی فرق داره، من نژادپرست نیستم و بسیاری از دوستانم سیاه پوست ها هستن. پس نباید دست راست افراطی یا فاشیسم رو با نژادپرستی اشتباه کرد. هرچند بسیاری از طرفداران لاتزیو فاشیست هم نیستن، اما نمیشه کتمان کرد که هم لاتزیو و هم روما در بین طرفدارانشون گروه هایی فاشیست دارن و گروه هایی نژادپرست، ولی عمده طرفدارها با هیچکدوم از این 2 تفکر میونه ای ندارند.


و در پایان این رو بگم که تیم دست چپی ایتالیا، لیورنو است که با هر دو تیم پایتخت دشمنی داره. پس این یه توهین مسلم به لاتزیو محسوب میشه که روما رو تیمی دست جپی معرفی کنیم چون این باغث تطهیر تیم دوم پایتخت میشه و ننگ 1927 رو از دامانشون پاک می کنه، یک لاتزیویی هرگز اینکار رو نمیکنه.


+ یک نکته دیگه هم اینکه لاتزیو رابطه خوبی با کشورهای حوزه بالکان مخصوصا صربستان داره و دلایلشم تاریخی و ایدئولوژیکه، از جمله همخوانی ایدئولوژیک با ملی گرایان حوزه بالکان. برای همین که میبینید لاتزیو بازیکنان زیادی از صربستان، رومانی، آلبانی و امثالهم داره. جورجویچ، باستا، میلینکویچ، میهایلویچ، استانکویچ، کولاروف و ...


++ اگر بحث، سوال، نکته یا ابهام تاریخی هست در همین پست مطرح کنید.

۹۴/۱۲/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
لاتزیاله Tifoseria Laziale

نظرات  (۲)

میشه ینفر به این پیولیه احمق بگه این هودت مادرجنده رو بازی نده
پاسخ:
کی رو بازی بده؟ مائوریسیو یا حنتیلتی؟ اونا هم به همین میزان داغون هستن!
یکی باید به لوتیتو احمق بگه این تیم با این مدافعین آخر هیچی نمیشه
سلام داداش میشه آیدی تلگرامتونو بدین یه صحبت کوچیک دارم باهاتون.
پاسخ:
من تلگرام ندارم مشکل اینجاست!

اون پایین گزینه نظر به صورت خصوصی اعلام شود رو بزن و برام پیام بده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی